6 - Reisverslag uit Üröm, Hongarije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu 6 - Reisverslag uit Üröm, Hongarije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

24 April 2014 | Hongarije, Üröm

Donderdag 24 april met de bus naar Boedapest gegaan. 7 min lopen vanaf camping en 20 minuten met de bus en we zijn bij Árpád hid het busstation( zo heet ook de brug over de Donau) Kaartje kost 620 Huf per persoon dus net 2 euro voor heen en terug. Vandaar kun je verder met de Metro of lopen. Het is prachtig weer (23 gr) dus wij zijn gaan lopen we(ik) moeten tenslotte ook oefenen voor de vierdaagse. Eerst naar de Margarethabrug (Margit hid) gelopen en over de brug naar de overkant, Buda gedeelte. Hebben eerst het Vissersbastion met Mathiaskerk bezocht. Het was echt klimmen naar boven. Was erg mooi en het was erg druk met Italianen. Waarschijnlijk ook vakantie. Daarna doorgelopen naar het Burchtpaleis waar je ook een mooi uitzicht hebt over de Donau. Je kunt daar ook met een tandradbaan omhoog. Daarna weer naar beneden gelopen en over de Kettingbrug naar het Pestgedeelte en daar de ST Stefans parochiekerk bezocht. Was erg mooie kerk. Een kop koffie met muffin genuttigd en Geert Jan zijn schoenen uit want de voeten die deden zo zeer. Toen nog even het station West bezocht want er moest toch een trein op de foto. Daarna nog even door het winkelcentrum West End gelopen en toen langs de Donau rustig teruggelopen naar het busstation. Ergens in een volksbuurt onderweg een restaurantje gepakt waar ze gelukkig nog een engelse menukaart hadden. Heerlijke mix grill gegeten met heel veel groente rijst en natuurlijk een heerlijk biertje. Alles voor nog geen 20 euro. Wat wil je nog meer als Hollander. Om tien voor 9 ploften we voor onze caravan neer. En om 10 uur riep ons bed.
Vrijdag 25 april begint met heel veel regen. Wat gaan we doen. Toch om half 12 maar naar bus gelopen, vest en regenjas aan. In Budapest aangekomen hebben we een klein stukje gelopen en toen toch maar verder gegaan met de Metro. Is even een gepuzzel want de blauwe metro geeft niet aan waar je bent maar goed stations tellen kunnen we ook. Later blijkt dat de rode metro heel modern is en waar alles ook in het engels wordt omgeroepen. Op naar de Centrale Markthal. In de hal is het in ieder geval droog en het is er erg mooi. Veel groente, fruit en vlees en op de 2e verdieping veel kleding, souvenirs etc. Op de benedenverdieping een Aldi. Daar heb je warme broodjes etc. dus die gekocht en heerlijk genuttigd op een bankje. Toen we weer buiten kwamen was het nog steeds veel regen. Naar de Metro en toen naar de Joodse wijk. Synagoge en Joods Museum bekeken. Erg indrukwekkend. Ondertussen is het droog geworden dus vest uit en op weg naar het Arena winkelcentrum bij station oost. Groot, warm, duur en het was er erg rustig. Dan is het al weer bijna 7 uur dus toen op zoek naar een eettentje. Kleine Bistro gevonden in het centrum vd stad. Is heerlijk eten. Daarna terug naar de Donau om bij avond foto,s te gaan maken. Bij het parlement langsgelopen wat helemaal verlicht is. Bij de Margaretha brug weer naar de metro en om 10 uur waren we weer op de camping. Moe en voldaan.
Zaterdag uitgeslapen tot half 9 toen waren we klaarwakker. Met de buren gekletst uit Hengelo( ook Fendt caravan) en toen boodschappen gedaan.