16 - Reisverslag uit Svilengrad, Bulgarije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu 16 - Reisverslag uit Svilengrad, Bulgarije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

07 Mei 2014 | Bulgarije, Svilengrad

Woensdag 7 mei om half 10 met de bus naar Edirne vertrokken in Turkije. We moeten eerst de grens over van Bulgarije dat gaat vlot maar dan Turkije. Eerst moeten we onze paspoorten inleveren en dan krijgen we ze weer terug. Dan moeten we naar het loket voor de visum aanvraag. Voordat we daar zijn is het een half uur later. Kost 15 euro maar als we bij het loket komen kost het ineens 25 euro per persoon. Ik heb alleen 50 euro dus Ton uit Opperdoes heeft het gewisseld voor mij. Geldafzetterij is het. Maar goed als dat gedaan is weer de bus in voor het volgende loket. Paspoorten weer ingeleverd voor een stempel daarna de bus weer uit en krijgen we het paspoort terug en dan moet ook nog de bus gescand worden. Al met al waren we pas kwart voor 12 in Edirne en was de Orthodoxe kerk dicht. Dus toen zijn we eerst geld gaan pinnen en hebben we met een klein groepje koffie gedronken. Cappuccino maar wat kreeg ik Nescafé met melk. Iemand die Nescafé bestelde kreeg dat ook. Geert Jan had Cola besteld. Was 6.50 Lira kwijt dus iets meer dan 2 euro dus dat scheelt dan weer. Toen naar het toilet dat was niet binnen maar buiten en stinken je wilt het niet weten. We stonden in rijen van drie voor de wc te wachten maar toen kwam een meisje met de sleutel voor de mannen wc. Dus toen daar maar naar toe daar was de stank nog erger en je moest boven de put plassen maar goed we waren het in ieder geval kwijt. Daarna met zijn allen naar de moskee. De gids ging alles over de moskee vertellen en toen we er in zouden om 1 uur mocht het ineens niet en moesten we wachten tot 2 uur. Toen zijn we eerst maar gaan lunchen. En dat was heel erg lekker. Alleen er werd geen alcohol geschonken omdat het eettentje in een straal van 500 meter bij de moskee ligt. Dus toen maar aan de cola. Na de lunch hadden we nog 2 uren om te winkelen en de moskee te bekijken. Eerst heb ik een T-shirt, blouse met korte mouw en korte broek voor Tycho gekocht. Was zo schattig maat 104 dus ik hoop dat het past. En het kost nog geen 7 euro. Had de hele winkel wel leeg willen kopen maar dat mocht niet van Geert Jan. Daarna wilde Geert Jan een thermometer kopen voor de caravan. Die hadden we namelijk aan de caravan gehangen maar vergeten er af te halen toen we gingen rijden dus die ligt ergens in Bulgarije in de berm of op straat. Geert Jan naar een huishoudwinkel om een thermometer. De oude baas snapte er niets van en die heeft de jongste bediende erbij geroepen en die ging Geert Jan begeleiden naar een drogist omdat hij dacht dat hij een koortsthermometer bedoelde. We hebben wel gelachen. Daarna nog schoenen gepast maat 42 te klein en maat 43 te groot dus dat ging niet door. Toen kwamen we Ton en Mirjam tegen en met Ton is Geert Jan weer op zoek gegaan naar thermometer en dat is gelukt. Toen met zijn vieren nog naar de moskee. Jasje aan en hoofddoek om. Was een grote moskee de grootste buiten Instanbul. Was erg mooi daarna weer naar de bus. Toen weer de grens over dat ook weer een uur in beslag neemt. Maar goed is nu eenmaal zo. Om 6 uur waren we op de camping, een pilsje gedronken en om 7 uur route bespreking en hoe we het gaan doen bij de grens morgen. De eerste caravans vertrekken morgen om half 9 zodat we per groepjes over de grens gaan. En nu moeten we nog eten. Let op. De volgende 7 dagen hebben we geen internet.

• 07 Mei 2014 - 20:47

Kees & Janny:

Wat een geklooi bij de grens daar.Dan is het bij ons een stuk makkelijker.Begrijp dat dit voorlopig het laatste reisverslag is. Veel plezier de komende week in Turkije.

Groetjes Janny & Kees

• 07 Mei 2014 - 22:18

Elly:

Jee wat een gedoe en wat een afzetterij. Nou in ieder geval heel veel plezier.
    Groetjes Ernst en Elly

• 07 Mei 2014 - 22:21

Ruurd:

Jullie beleven zo wel het een en ander met grenzen overgaan, in put plassen en thermometer kopen.
    Jammer dat er voor 7 dagen geen berichten te lezen zullen zijn van jullie.
    Wij zitten op een grote camping bij de zee, blijven hier nog een paar dagen voordat de reis ons naar polen brengt.
    Goede reis toegewenst van ons vieren.