20 - Reisverslag uit Selimpaşa, Turkije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu 20 - Reisverslag uit Selimpaşa, Turkije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

11 Mei 2014 | Turkije, Selimpaşa

Zondag 11 mei. Annemarie komt in de ochtend met een cadeau voor de moeders(het is Moederdag) schrob handschoenen in een leuk tasje. Heel erg lief. Wij waren Moederdag helemaal vergeten. Dus snel een sms naar Carin voor mem en hait. De bus vertrekt om 11 uur richting Instanbul en het is droog. We staan vandaag niet in een file (gids Mohamed stapt onderweg in en ook de big boss is mee) dus we zijn na een uur bij het Kariye-museum. Mooi museum maar de helft was gesloten wegens restauratie dus dat was een fout van de Tour operator. Was ook discussie over. Maar goed toen we het museum uitkwamen viel de regen met bakken uit de hemel dus snel het restaurant ingedoken voor hete chocolade met cake. Maar het restaurant heeft maar 8 stukjes cake en we zijn met 36 personen dus de rest moet het zonder cake doen. Na weer wat overleg krijgen we nog sight seeing en daarna naar de Egyptische bazaar. We hebben maar drie kwartier omdat we daarna de boottocht hebben over de Bosporus kan het niet langer. Dat is heel jammer. Het is nu droog en het is ineens warm. Egyptische bazaar vinden we leuker dan de Grote Bazaar. GJ koopt een horloge voor 15 lire( 5 euro) maar na een tijdje loopt het al achter. Het is verschrikkelijk druk op de Bazaar maar ook in Instanbul zelf. Heel veel toeristen maar ook de bevolking zelf is met velen in de stad. Daarna de bus weer in en toen naar het station voor de Orient Expres. Foto’s gemaakt. En daarna naar de boot. De boottocht is geweldig, het is droog, zonnetje schijnt en heeft toch iets als je daar vaart. De terugreis met de boot is het iets kouder maar gelukkig droog. Toen weer in de bus naar het Taksimplein. Eerst door een hele lange winkelstraat(waar ook de Nederlandse Ambassade zit) met allemaal moderne winkels en dan kom je op het Taksimplein. Wat een drukte heel Instanbul is leeggelopen. Loopt ook allemaal ME rond en politie ivm voetbalwedstrijd. Nog een lekker ijsje gehad bij Mac Donalds. Toen we bij de bus kwamen waren 2 vrouwen hun mannen kwijt. Heeft 3 kwartier geduurd voordat we ze weer gevonden hadden. Eindelijk kregen we ze telefonisch te pakken en omdat ze de bus niet konden vinden waren ze bij de Ned. Ambassade gaan staan. Toen waren we compleet en gingen we naar een visrestaurant bij de Galatabrug. Ja Michel daar was heel Instanbul aan het vissen en er wordt ook nog wat gevangen. En papa heeft het nog op de foto. En wij kregen zeebaars in het restaurant. En het uitzicht was erg overweldigend, over de Bosporus. Ook was er nog een orkestje. Nel moest dansen met een vd heren. En toen werd ik er uitgehaald en moest ik mijn schoenen uit omdat ik op een bank moest staan. Maar ik heb hoge schoenen aan en daar heb ik geen zin in. Maar Anne Marie(reisleidster van ACSI) doet servetjes op de bank zodat ik er wel op kan staan en dan moet ik dansen en een vd heren van het orkest gaat dansen op de andere bank en die begint een striptease. Hij doet zijn overhemd uit die krijg ik van hem en dan zijn T-shirt en dan is de muziek afgelopen. Hebben wel gelachen. Na het diner en 2 biertjes gaan we nog even wat foto’s maken want het is ondertussen erg donker en alles is verlicht in de stad. Daarna de bus weer in en toen nog sight seeing door de stad bij donker. Nog foto’s gemaakt van een verlichte brug over de Bosporus en nog van het Aquaduct. Toen weer met de bus naar de camping waar we om kwart voor 12 aankwamen. Een drukke dag maar wel een mooie dag maar we hadden eigenlijk nog wel wat langer in de stad willen wandelen maar daar is allemaal geen tijd voor. Dus we moeten nog een keer terug naar Instanbul. Toen we op de camping waren heb ik eerst de wasmachine aangezet( morgen wil iedereen wassen) en daarna nog een borrel gedronken. We sliepen zo en om 6 uur was ik wakker en toen heb ik gelijk de was maar opgehangen want de zon was er al.