44 - Reisverslag uit Pergamon, Turkije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu 44 - Reisverslag uit Pergamon, Turkije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

04 Juni 2014 | Turkije, Pergamon

Woensdag 4 juni. Om zeven uur ga ik naar de wc en besluit ik niet meer naar bed te gaan. GJ mopper de mopper dat ik zo vroeg opsta maar ik kan niet meer slapen. Dan staat GJ ook maar op en we schrikken ons een hoedje als we buiten komen. Onze tafel en stoelen zijn helemaal geel. Ook de caravan en de auto zien er niet uit. Het heeft ’s nachts geregend en al het woestijnzand is op onze spullen neergeslagen. Alle caravans en auto’s op de camping zien er niet uit. Na het douchen en het ontbijt gaat GJ met de auto naar het toiletgebouw om het ergste eraf te halen. Om twintig over negen vertrekken we met caravan richting Bergama. Dat is ongeveer 180 km. We rijden een stukje over de snelweg naar Izmir. Als we van de Tolweg afkomen begint het poortje waar wij doorrijden te piepen. Een stukje verder worden wij aangehouden door de politie. Zij vragen aan GJ of hij de motorkap open wil doen en zeggen dat de auto gekontroleert moet worden. Jan en Loes komen aanrijden en denken dat wij pech hebben en stoppen ook. Van schrik worden zij ook gecontroleerd. De politie geeft de gegevens van de auto door aan Interpol en na 10 minuten blijkt dat alles goed is. De heren geven GJ netjes een hand en we kunnen weer verder rijden. Vanaf Ismir over een tweebaansweg waar het erg druk is en veel gaten en kuilen in de weg. Bijna ook geen plaats om koffie te drinken. Eindelijk een plaatjse gevonden en koffie gedronken het is ondertussen 30 graden. Daarna verder en we besluiten gelijk door te rijden naar de camping en daar te lunchen. Wij zijn de eersten die aankomen en de camping ziet er groen uit maar het is er verschrikkelijk nat. Blijkt dat het daar al 10 dagen geregend heeft en dat het vandaag voor het eerst droog is. Piet geeft ons een plaats op de camping maar de auto zakt een heel eind weg. Vlug de caravan afgekoppeld en ondertussen komen Albert en Ina ook aangereden en hebben we met zijn vieren de auto weggeduwd zodat die weer een beetje op het droge staat. Mover op de caravan en de caravan recht gezet. Dat gaat prima alleen hoe we morgen weer wegkomen dan zien we wel weer. We hebben altijd Koos nog die ons er weg kan trekken. Geluncht en daarna naar het centrum van Bergama gelopen. Er was ook nog een kabelbaan in Bergama met een ruïne maar dan moeten we nog 3 km lopen en daar hebben we met dit warme weer geen trek in. 2 ijsjes gehaald voor 5 lira nog geen 2 euro en als je dezelfde ijsjes haalt als je aan de kust zit dan kosten ze 10 lira. Daarna onderweg nog boodschappen gedaan en toen weer lopend terug naar de camping. Toen nog even gezwommen om af te koelen maar het water is ijskoud. En dan natuurlijk een biertje. In de caravan is het dan 32 graden buiten 28 graden dus het biertje wordt genuttigd achter de caravan in de schaduw.Ondertussen worden er ook nog tanks van het leger naast de camping gedropt. Filmpje van gemaakt. Om een uur of zes wordt het ineens erg donker en gaat het waaien maar we kunnen nog buiten eten. Na het eten gaat GJ de ramen van de caravan even schoonmaken want die zijn nog erg vies van het zand. Onderweg naar de camping waren alle auto’s die we tegenkwamen vies van het zand. Vanavond niet te laat naar bed want morgen gaan we naar Alcitepe/Eceabat en gaan we met de pont bij Canakkale. Wordt vervolgd.

• 04 Juni 2014 - 21:30

Kees:

Ik zou maar snel wegwezen, voordat ze jullie aan flarden schieten.

Groetjes Janny & Kees

• 06 Juni 2014 - 19:02

Bart:

Hé, dat is een ypr; daar heb ik vroeger nog in gechauffeurd toen ik in dienst zat. Zal wel lekker warm wezen daarbinnen met dit weer......
    Veel plezier met het in de zandbak spelen daar.....!!!! Maar gauw er afspoelen, we hebben er genoeg van in de paardenbak hier.
    Hoihoi!