17 - Reisverslag uit Selimpaşa, Turkije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu 17 - Reisverslag uit Selimpaşa, Turkije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

08 Mei 2014 | Turkije, Selimpaşa

Donderdag 8 mei om half negen vertrokken met een groepje van 10 caravans/campers. De volgende 10 zullen een half uur later volgen. De eerste afslag gaat al fout. De weg is afgesloten dus met 8 caravans draaien. 2 rijden er goed. Dan de volgende afslag staan we voor de grens met Griekenland dus ook fout, 6 rijden er fout 2 rijden er goed. Toen weer gedraaid( gezwaaid Joke) en tot aan de grens gaat het goed. Daar met zijn tienen geparkeerd en toen inklaren maar dat ging niet zo maar. Ze vroegen waar de auto met caravan was. Die moesten we eerst ophalen en dan pas inklaren. Maar er was maar een poortje open en toen gingen ze er 4 open gooien want ze wisten niet wat ze ermee aanmoesten zoveel caravans/campers. En de volgende 10 waren intussen ook al gearriveerd. Wat met de grenspolitie gepraat want die willen eigenlijk wel Engels leren. Dus wij in het Engels gaan ouwenelen maar ze verstaan er niets van. Wel begrijpen we dat er nooit zo veel caravans tegelijk komen en dat ze eigenlijk niet weten wat ze er mee aan moeten. Dan ligt het computersysteem er ook nog uit en moet weer alles op papier en in paspoort geschreven worden. Al met al heeft het maar een uur geduurd dus dat valt allemaal mee. Van te voren was gezegd dat we geen melk, kaas en vlees mogen meenemen(wel alcohol) en dat we dat allemaal moeten inleveren. En dat sommige caravans en auto’s gescand moeten worden. Hingen die dag daarvoor ook grote posters aan het raam waar dat opstaat. Dus heel veel mensen hadden die nacht daarvoor bijna niet geslapen want die hebben een vriezer vol vlees mee en een koelkast vol kaas. En dan nog melk natuurlijk. Wij hebben er geen last van want wij hebben alleen maar 2 karbonades, 4 melk en 2 pakjes kaas dus dat is de moeite niet. Ik snap ook niet waarom ze dat allemaal meenemen want de supermarkten liggen hier ook vol en is ook nog goedkoper als in Nederland. Maar goed. We zijn de grens over. Dan komt het volgende probleem we moeten een vignet voor de snelweg. We rijden eerst 20 km en dan komen we bij de tolpoortjes. Daar is ook het kantoor van de HGS waar je het vignet kan kopen. Je hebt 3 categorieën. 1 voor personen auto’s, 2 voor vrachtauto’s en 3 voor auto met caravan. Maar als we bij het kantoor komen staan daar 2 mannen, de een weet van niets en de andere denkt als er maar betaalt wordt. Ze spreken geen een woord Engels alleen maar Turks. Als wij aan de beurt zijn moeten we 90 lire betalen voor categorie 2 want hij zegt dat dat voor caravans is. Dus 90 lire betalen maar hij heeft geen 10 lire terug dus zeggen wij dan willen wij een sticker voor 100 lire. En dat krijgen we dan. Krijgen netjes een nota mee voor 100 lire. Sommigen krijgen een sticker voor alleen de personen auto en betalen maar 45 lire. Maar dan kom je later op de snelweg in de problemen want als je dan door een poortje rijdt gaat het alarm af en wordt je weer aangehouden. Dus die mensen moeten het straks weer opnieuw op laten waarderen. Wij zijn de eersten die weer weg rijden maar het blijkt dat anderen die daar nog staan aangehouden worden door de politie omdat ze op de invoegstrook staan geparkeerd. Dat stonden we allemaal omdat er geen parkeerplaats is. Alle papieren worden gecontroleerd en alles wordt opgeschreven. Of ze een bekeuring krijgen is niet bekend. Dan rijden we richting Instanbul. Prachtige 3 baansweg, niet druk mooi weer alleen het waait erg hard. Bij de eerstvolgende parkeerplaats(is ook erg mooi) koffie gedronken met nog 6 caravans en toen verder gereden. Om half 1 nog op een parkeerplaats geluncht, het brood waait uit je bord maar goed dat is dan weer voor de zwerfhonden want die zijn hier in overvloed. En om 2 uur komen we op de camping aan in Instanbul. Heel groen, washok met 6 wc en 4 douches. En als GJ even later gaat douchen staat hij onder koude douche en al zijn spullen zijn nat want het water vliegt alle kanten uit dus ik heb in de caravan gepoedeld en mijn haar gewassen. Het is prachtig weer en het is erg warm in het zonnetje voor de caravan maar oh wee kom niet naast de caravan want daar staat een strakke bries en die is erg koud. We kunnen ook niet de luifel opzetten. Sommige campers hebben niet genoeg stroom en gaan dan over op gas. Wij hebben nergens last van en wij hebben heerlijk Lasagne gegeten klaar gemaakt in ons oventje. Om 10 uur is het bedtijd want we zijn helemaal verrot en we moeten morgen vroeg op want de bus vertrekt om 8 uur.