18 - Reisverslag uit Selimpaşa, Turkije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu 18 - Reisverslag uit Selimpaşa, Turkije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

09 Mei 2014 | Turkije, Selimpaşa

Vrijdag 9 mei We worden om 5 uur gewekt door de Moskee. En het begint te regenen, niet een klein beetje en het is koud. Om half 7 opgestaan , heerlijk Turks brood gegeten en om 8 uur vertrekken we met de bus naar Instanbul centrum. Instanbul is net zo groot als Nederland en er wonen 15 miljoen mensen die geregistreerd zijn maar waarschijnlijk wonen er miljoenen meer. Onderweg stapt de gids in, is een Duitse Turk die Duits en Engels spreekt. Het regent nog steeds en het is 14 graden. We zitten 40 km van het centrum. De bus rijdt de eerste 20 km vlot door maar dan zitten we vast in de file. Het is verschrikkelijk iedereen krioelt door elkaar. Om 10 uur zet de bus ons af bij het Hippodroom. En het regen pijpenstelen. Als we de bus uitgaan worden we alleen maar aangeklampt door turken die ons een paraplu willen verkopen. De gids gaat kaartjes regelen voor het Ayja Sofia(staat voor de helft in de steigers binnen) en wij staan in de rij maar omdat wij een groep zijn kunnen we als we de kaartjes hebben zo doorlopen. We krijgen een soort radio mee en dat moeten we in ons oor pluggen zodat we de gids kunnen horen en hoeft hij niet zo te schreeuwen. Het is allemaal heel indrukwekkend maar het is binnen verschrikkelijk druk. Dat komt door het slechte weer en iedereen heeft besloten om dan maar alles binnen te bekijken. Nadat verteld en bekeken is gaan we lunchen. Het lijk wel een vreet test. Het restaurant is 4 verdiepingen hoog en allemaal groepen aan het lunchen. Maar goed het eten(schapenvlees) is lekker alleen de sla hebben we niet gegeten want daar zat allemaal nog aarde aan en andere viezigheden. En we kunnen naar de wc. We krijgen fris bij het eten en ineens al zitten we 200 meter vd moskee af mogen we wel alcohol bestellen op eigen rekening natuurlijk. Een karafje wijn kost 22 euro dus dat hebben we maar niet gedaan en een biertje kost ook 5 euro. Ze weten wel van prijzen hier. Na de lunch gaan we naar de blauwe moskee, we kunnen gelijk in de rij want de gids heeft al de kaartjes maar de regen komt met bakken uit de lucht. (Instanbul mooi weer ho maar) Na een kwartier zijn we binnen, hoofddoekje om, schoenen uit en een plasticzakje en we zijn binnen. Wat een drukte maar het is wel erg mooi. Veel foto’s gemaakt en de gids heeft veel verteld. Daarna gaan we er weer uit maar dan moeten de schoenen weer aan maar dat moet buiten in de stromende regen. En sommige doen dat niet en dan staan er weer 2 van de moskee te schreeuwen dat het buiten moet maar zelf hebben ze wel schoenen aan. En als je buiten staat mag het ook niet gelijk want daar ligt nog een stukje blauw zeil en daar moet je eerst ook overheen met je sokken en die zijn dan natuurlijk gelijk nat. Het is eigenlijk een poppenkast als je goed nadenkt. Ik kan er gelijk naast stappen en daar staat een klein bankje waarnet iemand opstaat dus ik kan gelijk zitten dus is het bankje droog. (had hoge schoenen aan dus dat is niet ideaal). Vervolgens gaan we met zijn allen naar het plein voor de gedenktekens ed en wordt alles uitgelegd en dan naar het Topkapi-paleis. Eerst de rugzak weer door de scan. En wij door een poortje en het blijft maar regenen al is het niet meer zo erg. Het paleis van de Sultan met mooie tuinen en bijzondere verhalen. Alleen het was triest weer en dat is heel jammer. Toen ik nog even naar de wc maar dat was te vies voor woorden. Een jong meisje voor me ging bijna over haar nek. Ik heb nog nooit zo vlug geplast. Allemaal foto’s gemaakt. Daarna gingen we naar de bus maar omdat 20 personen nog nooit naar Basilicacisterne waren geweest zijn wij daar nog naartoe geweest dat staat niet op het programma dus de rest is gaan koffiedrinken etc en GJ en ik zijn daar nog naar binnen geweest. Kost wel 20 lire extra. Het is een enorm ondergronds waterreservoir een staaltje van Byzantijnse bouwkunde. Hier bevinden zich ook 2 zuilen op sokkels van Medusahoofden. (foto’s van gemaakt) Voor Geer Jan is dit erg interessant want het heeft natuurlijk met water te maken. Daarna gaan we naar de bus en rijden we naar de Bazaar. We hadden beter kunnen lopen want na 5 min staat de bus al vast. Voordat we er zijn is het al kwart over 7 en om 8 uur gaat de bus weer vertrekken. We zijn nog even binnen geweest en hebben even foto’s gemaakt maar om 8 uur gaan ze al sluiten maar we hebben even de sfeer geproefd. GJ heeft nog even met een Turk daar over het weer gesproken( over 2 dagen is het droog) en toen zijn we weer naar buiten gelopen. Daar kregen we(GJ) nog een horloge koopman en een sokken koopman op ons dak waar we niet vanaf kwamen. Nog even vlug een cola gekocht bij een tentje en toen naar de bus die om 8 uur vertrok naar de camping waar we pas om half 11 aankwamen. Over 40 km hebben we twee en een half uur gedaan. (weekend) We hadden laat geluncht maar onze maag ging toch te keer dus toen hebben we nog een Turks broodje gegeten met een rosé en een borrel. En om kwart voor 12 liggen we in bed.