24 - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu 24 - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Geert Jan Ebbinge - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

15 Mei 2014 | Turkije, Ankara

Donderdag 15 mei en de bus staat om 9 uur voor de camping. We hebben een geweldige gids die veel weet en goed Duits spreekt( tenminste verstaanbaar Duits) . We rijden naar Ankara daar zijn we in een half uur want het is niet druk op de weg. De meeste mensen in Ankara werken bij de gemeente of in ieder geval in overheids dienst. Ankara is een moderne stad. Er is de laatste 20 jaar heel veel gebouwd. In Ankara is het koud in de winter en in de zomermaanden soms 40,50 graden. Vandaag is het 29 graden maar er staat soms nog een heerlijk windje en dat is wel lekker. In april is er geen drup regen gevallen en ze hebben op het moment nog maar voor 70 dagen water. We gaan eerst naar het Atatürk’s mausoleum. Als we daar aankomen staat er al een delegatie van het Ministerie klaar om daar een krans te leggen dus we mogen niet naar binnen. De minster van sportzaken gaat daar een krans leggen. Een en al beveiliging en televisie etc. Nadat is gebeurt mogen we naar binnen. Ook is er groot museum bij. Wel indrukwekkend want Atatürk is wel de grondleggen van de huidige republiek Turkije. Hij was voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Dat wil de huidige president Erdogan wel terugdraaien. Daarna gaan we naar de moskee van Ankara. Ankara heeft maar 1 grote moskee waar 30000 mensen in kunnen maar er komen er altijd maar 100. Daarna naar de Citadel, de oude binnenstad van Ankara waar veel arme ambachtslieden wonen. We hebben geluncht in een restaurant waar je kon zien hoe de turken woonden en leefden. Ze waren daar ook nog brood aan het bakken. En je had een heel mooi uitzicht over Ankara. En het eten was heerlijk. Soep met brood. Pannenkoek met salade. Gegrild kippenvlees met patat en rijst en fruit toe. Met water en een heerlijk biertje. Daarna konden we een uur wandelen door de oude stad. Eerst een pin apparaat gezocht en gepind. Toen nog over een klein bazaar gelopen en ambachtslieden winkeltjes gekeken. Op het eind vd route nog een ijsje gekocht. Ik een magnum en GJ een cornetto. Kregen we drie ijsje want als je het kartonnetje van de cornetto inleverde kregen we een gratis cornetto maar dan een kleine. Die hebben we maar aan de gids gegeven. En terwijl ik het ijsje op sta te eten komt een taxi chauffeur met servetjes aangelopen voor ons. Ze zijn hier oh zo vriendelijk. Daarna gaan we met zijn allen naar het archeologisch museum(hettieten collectie) en dat is heel indrukwekkend. Heb ik van genoten. Dan om 4 uur weer in de bus op weg naar de camping. We zijn helemaal gaar. Als we op de camping aankomen is er een storm losgebroken zo hard waait het. Op het meer staan de schuimkoppen op het water. Om 6 uur routebespreking en hebben we tot half acht met een groepje een biertje gedronken met wat hapjes. Daarna naar de caravan om nog iets te eten. Ik heb nog een lekkere gehaktbal van gisteren en dat tussen een heerlijk Turks brood. Dat is lekker. En morgen gaan we 200 km rijden voor de volgende bezienswaardigheid. Ik moet zeggen Turkije is een mooi land en de mensen zijn heel vriendelijk.

• 16 Mei 2014 - 11:12

Ruurd:

Vandaag pas weer internet dus het was heel wat lezen hoe het jullie vergaan is. Hebben wij het toch wat beter. Maar ja zo beleef je wel het een en ander. Als we elkaar weer zien zullen we smullen van de reis verhalen en foto's. Zwaai van ons vieren uit Ferch camping bij postdam.

• 16 Mei 2014 - 13:04

Bart:

Hoihoi,
    Nou, dat wordt na de vakantie weer flink lijnen met al die gehaktballen, friet, nootjes, ijsjes en biertjes.
    Geen onlusten in Ankara meegemaakt? Was hier ruimschoots op tv.
    En Marike: áltijd je hoofddoekje om! Houd je vriendje staatshoofd ook te vriend ;-)
    Gr,
    Bart